Facebook Twitter LinkedIn
 

אסטרטגיה גרעינית ומשבר הסדר העולמי

מועד: 2–6 בנובמבר 2015, כ'-כ"ד בחשוון תשע"ו | וושינגטון
מועד אחרון להגשת מועמדות: 3 באוגוסט 2015

מרצים: אריק אדלמן וסטיבן רוזן
מלגות השתתפות: $1,000 לתושבי אזור וושינגטון, $2,000 לתושבי אזורים אחרים בארה”ב, $3,000 לישראלים ולתושבי חוץ אחרים
שפת ההוראה: אנגלית

300x300-nuclear

האם אנו נכנסים לעידן חדש ומסוכן של תפוצת נשק גרעיני? לְעולם שבו הפעלת נשק גרעיני היא אפשרות מתקבלת על הדעת, או אפילו האפשרות הסבירה ביותר? האם לָעולם הדמוקרטי, ובתוכו ארצות הברית וישראל, יש אסטרטגיה לשימור הסֵדֶר ולהתגוננות בעולם-החדש-האמיץ הזה?

משנת 1945 ואילך, מאגר הנשק הגרעיני של ארצות הברית הוא יסוד ביטחונה של מעצמה זו ומכפיל-כוח להקרנת עוצמתה כלפי חוץ. אלא שזה שנות דור שמאגר זה מוקפא: מאז 1988 לא ייצרה ארה”ב כלי נשק גרעיניים נוספים, ומאז 1991 לא ערכה ניסויים בנשקה הקיים. לאורך התקופה הזו, סכנותיה של תפוצת הנשק הגרעיני במדינות אחרות גברו והלכו. קוריאה הצפונית קיימה ניסויים גרעיניים רבים, והודו, פקיסטן וסין הגדילו עוד ועוד את מצבוריהן. למרות התחדשותה של אווירת פירוק-הנשק בשנת 2010, עת חתמו נשיאי רוסיה וארה”ב מדוודב ואובמה על ההסכם החדש לפיקוח על הנשק האסטרטגי (START), רוסיה ממשיכה לשפר את נשקה הגרעיני.

וישנה כמובן איראן. סדרת מפגשים בין שרי החוץ של ארצות הברית, בריטניה, רוסיה, גרמניה, צרפת, סין, האיחוד האירופי ואיראן, במהלך האביב האחרון, הניבה מסגרת בינלאומית שתיתן כנראה לגיטימציה להפקת אנרגיה גרעינית באיראן, ותאפשר למשטר האיראני להחזיק ולהעשיר אורניום בדרגת העשרה של נשק גרעיני. הצפי לאיראן גרעינית מעורר את סעודיה, תורכיה ומדינות נוספות באזור לבחון בעצמן אפשרויות לתכניות גרעין משלהן. בייחוד מדאיג הדבר את ישראל, לנוכח הרטוריקה האפוקליפטית של המשטר האיראני בדבר החרבת מדינת היהודים, חתירתה של איראן לעליונות אזורית, וסמיכותם הגיאוגרפית של ארגוני הטרור הסרים למרותה של איראן.

פרדיגמת ההרתעה של המלחמה הקרה מנעה מלחמה גרעינית במשך ארבעים שנה. עכשיו עלינו להכירה, לשמר את מה שעודנו רלבנטי בה, ולסגל את היתר למציאות החדשה. האם תפוצת הנשק הגרעיני בשחר המאה ה-21 מנמיכה את סף השימוש בנשק הזה? מה משמעותה של האפשרות לשימוש בנשק גרעיני טקטי? כיצד השתנה מדע הגרעין, ומהן התמורות בטכנולוגיית ההגנה מפני טילים? האם ההקשרים התרבותיים, הפוליטיים והאסטרטגיים החדשים של מעצמות הגרעין והגרעין-בדרך החדשות מחייבת אותנו לשקול מחדש את גישת העלות-תועלת המסורתית שאנו נוקטים בקבלת ההחלטות שלנו? אילו אסטרטגיות חדשות של הרתעה, הגנה או מלחמת-מנע דרושות לשימור הסדר האזורי ושלום העולם?

בעזרתם של מנחי הסמינר – תת-מזכיר ההגנה לשעבר אֶריק אדלמן, שעזר בניהול תיק הגרעין בממשל בוש, ופרופ’ סטיבן רוזן, איש הארוורד ואסטרטג גרעין מן הבולטים בארצות הברית – ננסה להעריך את האתגרים האסטרטגיים, המוסריים והפוליטיים של העידן הגרעיני הנוכחי.

 

הערה לבוגרינו: בשל רצוננו לצרף עוד ועוד פנים חדשות אל קהילת ‘תקווה’, החלטנו כי בסבב הסמינרים הקרוב לא תתאפשר הגשת מועמדותם של משתתפי תכניות ‘תקווה’ בעבר. עם זה, בכל סמינר יוקצו כמה מקומות לשומעים-בלתי-משתתפים, ונשמח מאוד לאיישָם בבוגרי תכניותינו הקודמות. אם רצונכם לנכוח באחד הסמינרים כשומעים, אנא כתבו אל info@tikvahfund.org .