Facebook Twitter LinkedIn
 

?מהי שמרנות יהודית

מועד: 16–20 בנובמבר 2015, ד'-ח' בכסלו תשע"ו | ניו-יורק
מועד אחרון להגשת מועמדות: 3 באוגוסט 2015

מרצים: אריק כהן, מאיר סולובייצ’יק וויליאם קריסטול
מלגות השתתפות: $1,000 לתושבי אזור ניו-יורק, $2,000 לתושבי אזורים אחרים בארה”ב, $3,000 לישראלים ולתושבי חוץ אחרים
שפת ההוראה: אנגלית

200x200-jewish_conservatismהרגע הנוכחי בהיסטוריה מעמיד בפני העם היהודי אתגרים גדולים. במזרח התיכון, מדינת ישראל נמצאת בעין-סערה של התפשטות איראנית, סרבנות פלסטינית ומלחמת אזרחים אזורית. יהודי אירופה צופים בחרדה ובאי-ודאות בעלייתה של אנטישמיות חדשה ואלימה. ליהדות ארצות הברית, ברובה המכריע, זיקה חלשה בלבד לחיים היהודיים, והדבר מתבטא בשיעור גבוה של נישואי תערובת, בשיעור ילודה נמוך ובשקיעת המחויבות לענייני העם היהודי. בה בשעה, התרבות החילונית המודרנית מגלה עוינות גוברת למסורת הדתית, ובכלל זה למסורת היהודית, ואילו באסלאם הרדיקלי גוברות התעוזה וההקצנה, ובראשן האיבה הקנאית כלפי העם היהודי ומדינת ישראל.

בממד הפוליטי, במאות האחרונות נוטים היהודים לשים את יהבם בליברליזם המודרני לגווניו, ולהאמין שהוא יבטיח להם את הזכויות, החירויות והשוויון שכל אדם זכאי לקבל. אלא שבצומתי הכרעה וברגעי מפתח, הליברליזם המודרני לא תמיד משרת את היהודים. עיקשותה הממאירה של הפוליטיקה האנטי-יהודית טורפת את קלפיה של האמונה הליברלית בקִדמה; השאיפה הליברלית לצעוד אל מעבר לזהויות הלאומיות ולנאמנויות המסורתיות מחלישה את ההמשכיות היהודית; והמוסר הליברלי החדש חותר, להלכה ולמעשה, לערעור ערכי מוסר מסורתיים, ובתוכם רעיון המשפחה היהודי והאמונה היהודית בקדושת החיים.

תקומתה המחודשת של הריבונות היהודית בישראל, שהיא משיאי ההיסטוריה היהודית כולה, מעמידה אף היא בפני העם היהודי שאלות פוליטיות ומוסריות חדשות. המפעל הציוני מקיף מגוון של אידיאולוגיות מתנגשות – מסוציאליזם עד משיחיות דתית, מלאומיות ליברלית עד פוסט-ציונות – הנאבקות זו בזו מעשה שגרה. שאלת מקומן של ההלכה והסמכות הרבנית היא חבית של חומר נפץ, ובימים שאינם ימי חירום ביטחוניים קיצוניים המערכת המפלגתית משוסעת ומקוטבת.

האם, לנוכח הסכנות החדשות של תקופתנו, הגיע הזמן לבחינה מחודשת של הפוליטיקה היהודית? אילו היבטים של הליברליזם ראוי שנחזק, ובאילו היבטים שורר מתח ממשי בין הליברליזם המודרני לבין האינטרסים היהודיים? איזו פילוסופיה פוליטית משקפת באמת את האידיאלים והשאיפות היהודיים, ואיזו מערכת של מחויבויות פוליטיות היא המתאימה ביותר להגן על הנאמנות הדתית ולשמר את חופש הדת, לאשש את מוסריותה המושמצת של ההגנה העצמית, להאמין במשפחה היהודית המסורתית, להוקיר את הלאומיות היהודית ולעודד משק חופשי? בקצרה, כיצד תיראה השקפה שמרנית על הפוליטיקה היהודית, ואיך היא תאזן בין המסורת היהודית לבין צורכי השעה של העם היהודי והמדינה היהודית?

“רוח השמרנות היהודית”, מסתו של אריק כהן, מנכ”ל קרן תקווה, שפורסמה לאחרונה באתר ‘מוזאיק’ ובגרסתה העברית באתר ‘מידה’, תהיה נקודת המוצא לסמינר זה. בהדרכת אריק כהן עצמו, התיאולוג הרב מאיר סולובייצ’יק ומנתח המדיניות ויליאם קריסטול, נתור אחר המענה לבעיות האנושיות הוותיקות ולאתגרי המדיניות הבוערים של החיים היהודיים בארצות הברית, באירופה ובישראל.

 

הערה לבוגרינו: בשל רצוננו לצרף עוד ועוד פנים חדשות אל קהילת ‘תקווה’, החלטנו כי בסבב הסמינרים הקרוב לא תתאפשר הגשת מועמדותם של משתתפי תכניות ‘תקווה’ בעבר. עם זה, בכל סמינר יוקצו כמה מקומות לשומעים-בלתי-משתתפים, ונשמח מאוד לאיישָם בבוגרי תכניותינו הקודמות. אם רצונכם לנכוח באחד הסמינרים כשומעים, אנא כתבו אל info@tikvahfund.org .