Facebook Twitter LinkedIn
 

אלוהים, פוליטיקה ועתיד אירופה

מועד: 10–13 בנובמבר 2015, כ"ח בחשוון – א' בכסלו תשע"ו | ירושלים
מועד אחרון להגשת מועמדות: 3 באוגוסט 2015

מרצים: ג’ורג’ וייגל ודניאל ג’ונסון
מלגות השתתפות: $1,000 לישראלים, $3,000 לתושבי חו”ל
שפת ההוראה: אנגלית

200x200-europeאירופה – המרכז המדיני, התרבותי והצבאי של העולם זה עידן ועידנים – נמצאת במשבר.

מדינות רבות באירופה חוות אסון כלכלי, המשקף תערובת של מדיניות לא נבונה ושל תשישות תרבותית. השקיעה הדמוגרפית מחלישה את היבשת כולה. בבירות אירופיות רבות, הרדיקליוּת האסלאמית נמצאת בעלייה – והדבר מתבטא גם בפשיעה אלימה ובטרור גלוי. שובה של האנטישמיות לאירופה מעלה שאלות על עברה האפל של היבשת, וגורם ליהודים רבים לתהות אם למען ביטחונם וכבודם לא מוטב שיעזבו אותה בהמוניהם. מדבלין ועד אתונה, מליסבון ועד פראג, נוצרים דתיים הם תופעה דועכת ולעתים פחות מכך, ורוח ניהיליזם מרחפת על פני הארץ.

בעיותיה של אירופה מתחדדות עוד לאור אמונתם של האירופים בניסוי הפוסט-לאומי שלהם: האמונה כי ממשל מרכזי המנהל את מדינות היבשת ייצור דגם חדש ושלֵו של מדינת רווחה שישמש מקור השראה לעולם כולו. החלום הזה נדמה עתה יותר כתחילתו של סיוט חדש.

האם המשבר האירופי הוא משבר של הציוויליזציה המערבית כולה? האם המגמות המטרידות יכולות להתהפך? אם כן, לאיזה סוג של רפורמה אפשר לצפות? ואם לא, כיצד תשפיע שקיעתה של אירופה על אמריקה, על היהודים ועל מדינת ישראל?

בנובמבר הקרוב נתכנס בירושלים סביב השאלות הגדולות הללו, וננסה להבין מהם שורשי האי-נחת האירופיות ולמה אפשר לקוות לעתיד. ינחה את הסמינר ההיסטוריון, התיאולוג והאינטלקטואל בעל השם העולמי ג’ורג’ וייגל, מחבר הספר “הקובייה והקתדרלה: אירופה, אמריקה ופוליטיקה בלי אלוהים” ושורה של ספרים נוספים. יצטרף אליו דניאל ג’ונסון, עיתונאי נודע, סופר, ועורך מייסד של כתב-העת “סטנדפוינט” (Standpoint). בעזרתם נבחן את המצב האירופי על מורכבויותיו הדמוגרפיות, התרבותיות, הדתיות והפוליטיות.


הערה לבוגרינו
: בשל רצוננו לצרף עוד ועוד פנים חדשות אל קהילת ‘תקווה’, החלטנו כי בסבב הסמינרים הקרוב לא תתאפשר הגשת מועמדותם של משתתפי תכניות ‘תקווה’ בעבר. עם זה, בכל סמינר יוקצו כמה מקומות לשומעים-בלתי-משתתפים, ונשמח מאוד לאיישָם בבוגרי תכניותינו הקודמות. אם רצונכם לנכוח באחד הסמינרים כשומעים, אנא כתבו אל info@tikvahfund.org .