Facebook Twitter LinkedIn
 

האם ישראל לבדה?
העבר, ההווה והעתיד של יחסי ארה”ב-ישראל

מועד: 14–18 בדצמבר 2015, ב'-ו' בטבת תשע"ו | וושינגטון
מועד אחרון להגשת מועמדות: 3 באוגוסט 2015

מרצים: מייקל דוראן, אליוט אברמס וצ’רלס קראוטהאמר
מלגות השתתפות: $1,000 לתושבי אזור וושינגטון, $2,000 לתושבי אזורים אחרים בארה”ב, $3,000 לישראלים ולתושבי חוץ אחרים
שפת ההוראה: אנגלית

200x200-israel_aloneבשנים האחרונות התגלעו מתחים במערכת היחסים שבין ארצות הברית וישראל. בין המדינות שוררות מחלוקת מהותית בשאלות של מדיניוּת, והאמון ההדדי בין מנהיגיהן מדורדר. האם זהו משבר אמתי? האם מתחוללת תמורה יסודית ביחסי ישראל-ארה”ב? האם ישראל נותרה לבדה במזרח התיכון הנעשה מסוכן מיום ליום?

הישראלים וידידי ישראל באמריקה מקווים שרגשי הקִרְבה בין העמים, שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני והברית האסטרטגית נגד האסלאם הרדיקלי והטרור ימשיכו לחבר בין ישראל לבת בריתה הגדולה. נכון לעכשיו, שתי המפלגות הגדולות בארצות הברית מחויבות לעמידה לצד ישראל בזירה הבינלאומית ובשדה הקרב הצבאי. בישראל שותפים כמעט כל גוני הקשת הפוליטית לאמונה שהקשרים ההדוקים עם ארצות הברית חיוניים להישרדותה של המדינה היהודית. לאור כל זאת, דומה שמדובר במשבר חולף, כמו אלו שישראל כבר ידעה בעבר בימיהם של ממשלים דמוקרטיים ורפובליקניים כאחד.

ושמא מדובר בשינוי עומק, ולא בגל חולף? במזרח התיכון, האופטימיות הדמוקרטית סביב האביב הערבי פינתה את מקומה לתגרות דמים ולמלחמות אזרחים. איראן וארגון המדינה האסלאמית, שתי אימפריות טרור יריבות, מתרחבות מי באמצעות גרורות וארגוני-חזית ומי בכיבושים ישירים, מאיימות על שותפותיה המסורתיות של אמריקה ושואפות להשמיד את מדינת היהודים. הרושם הוא שארצות הברית אינה נכונה כבעבר לפעול להבטחת היציבות הבינלאומית, ונסיגותיה במזרח התיכון נלוו להתערערות היציבות באזור וכנראה תרמו לה. בינתיים, התנועה הבינלאומית לדה-לגיטימציה של ישראל צוברת תאוצה, ורבים ממעצבי דעת הקהל העולמית משוכנעים שחוסר-נכונותה של ישראל לתת לפלסטינים מדינה היא סיבת-הסיבות למלחמות ולאיבה ההדדית באזור כולו.

האם יכולים יחסי ארה”ב-ישראל להשתקם, לרווחת האינטרסים החיוניים של שתי המדינות? האם הידידות ארוכת הימים ביניהן הבשילה זרעים שיוכלו להצמיח אותה מחדש? האם האינטרס הישראלי והאינטרס האמריקני עדיין עולים בקנה אחד? אילו היבטים במערכת היחסים זקוקים לבחינה מחודשת לנוכח האתגרים האסטרטגיים החדשים? הסמינר, בהנחייתו של מייקל דוראן, מומחה בעל שם בענייני המזרח התיכון ולשעבר בכיר במועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, יבחן את העבר, את ההווה ואת העתיד של היחסים האסטרטגיים בין ישראל וארצות הברית. בעזרת מרצים נוספים, כגון סגן היועץ לביטחון לאומי לשעבר אליוט אברמס ובעל הטור צ’רלס קראוטהאמר, נעיין בהיסטוריה של יחסי ישראל-ארה”ב, נתחקה אחר הקשריהם, ונציץ אל המתרחש בהם מאחורי הקלעים.


הערה לבוגרינו
: בשל רצוננו לצרף עוד ועוד פנים חדשות אל קהילת ‘תקווה’, החלטנו כי בסבב הסמינרים הקרוב לא תתאפשר הגשת מועמדותם של משתתפי תכניות ‘תקווה’ בעבר. עם זה, בכל סמינר יוקצו כמה מקומות לשומעים-בלתי-משתתפים, ונשמח מאוד לאיישָם בבוגרי תכניותינו הקודמות. אם רצונכם לנכוח באחד הסמינרים כשומעים, אנא כתבו אל info@tikvahfund.org .