Ivrit Facebook Twitter LinkedIn


Orthodox Reform

March 12, 2014

harediThe draft debate and the huge Haredi (ultra-orthodox) protest last week raises questions about the ideological and theological basis of Haredi perceptions. In this weekend’s Israeli Musaf Shabbat magazine, Tikvah 2012 Fellow Yoav Sorek writes about what he sees as a dangerous development in the popular Haredi worldview. Although Haredim see themselves as the authentic continuation of traditional Judaism, Sorek finds that some of them are moving away from the fundamental precepts of Judaism, which were basic for the previous generation and which are still shared by other parts of the orthodox world. This is a new religion, he claims, which is not interested in changing history – and therefore is not targeted by anti-Semites, which are willing to tolerate such Jews.

A translation of the first two paragraphs appears below the original Hebrew. Read the entire article here.


הרפורמה החרדית | יואב שורק

פורסמה על־ידי מערכת ‘שבת’

החרדית, כמו גם האתגר המבלבל של הציונות, מובילים לשינוי תיאולוגי. החרדיות העממית

צומחת למעין דת חדשה, היונקת מהיהדות ומשתמשת בסמליה

היריבויות המרות בתוך העולם החרדי הושמו הצידה לרגע אחד בשבוע שעבר, כאשר נועדו יחד שלוש ה”מועצות” – מועצת חכמי התורה של ש”ס, מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל (המזוהה עם החסידים) והמועצה של “דגל התורה” (ליטאים) – לישיבה משותפת כדי להגיב על “גזרת הגיוס” של החוק החדש. מי שהאזין לדיווח בערוץ הרדיו החרדי “קול חי” שמע כל העת עד כמה האירוע הוא נדיר, היסטורי ומרגש. “כל גדולי הדור”, אמרו שם, “מכל הזרמים”, יושבים יחד, ממש כך. לא נתקררה דעתם של השדרנים עד שהודו לנתניהו, ללפיד ולבנט על שה”גזרה” שלהם חוללה את הנס חסר התקדים הזה. המונים צבאו על האולם, צלמי הפפראצי החרדים עטו על הרבנים־ידוענים, ואתרי האינטרנט מלאו תמונות של השולחן הענק שסביבו יושבים כל הרבנים, ובהם כאלה שלא קרבים זה אל זה בימים כתיקונם.

גם אני תהיתי איזו בשורה רוחנית תוליד התכנסותם של כל גדולי התורה. איש תורה אני, בה אני רואה את מקור ערכיי ואת המקור הראוי לערכי החברה כולה. מן התורה אני מצפה להדרכה בכל הדילמות הגדולות שהחיים מציבים היום לפני העם שלנו ולפני האנושות כולה. והנה, “גדולי התורה“ לסוגיהם מתכנסים יחדיו, ומוציאים מתחת ידם מסר לעם ישראל. מי יודע, אולי גדולתם בתורה תאפשר להם להביא רעיון שיתרומם אל מעבר לוויכוח השחוק והעקר על ה“שוויון בנטל“; אולי הם עצמם יצליחו לראות בעיניים של מנהיגי עם, ולהתעלות מעל לפרספקטיבה הצרה של חברת הלומדים; אולי חילול השם שבהצגת התורה כעומדת מנגד לעזרת ישראל מיד צר כואב להם, והם ישיבו את הדיון אל חיזוק הדדי של המשרתים בקודש, כאן וכאן. ואולי תצא מכינוס הצדיקים הזה איזו בשורה מרנינה או תובענית בעבודת הבורא, או משהו ביחס לאופן שבו אנו יכולים לקרב את השלום בעולם ולהיות אור לגויים. ואם כל זה תובעני מדי, אני מצפה, לכל הפחות, שמה שיצא מתחת ידם יהיה מופת של יושר אינטלקטואלי, דברי שלום ואמת, כאלה שגם מי שחולק עליהם יוכל לכבד, ושגם מי שבא ממקום אחר ירגיש צורך להשיב עליהם ולהתייחס לתוכנם.


Orthodox Reform

By Yoav Sorek

Orthodox sociology, as well as the perplexing challenge of Zionism, is leading to a theological change. Popular orthodoxy is growing into a kind of new religion, which draws from Judaism and uses its symbols.

Serious rivalries within the Haredi world were put on hold for a moment last week, when three councils – Shas Council of Torah Sages; Council of Torah Sages of Agudath Israel (which is affiliated with the Hassidim); and the Council of the Flag of Torah (Lithuanian) – joined forces to respond to the “enlistment decree” implicit by the new law. Anyone listening to orthodox radio channel “Live Voice” heard throughout the meeting how rare, historic and exciting this event was. “All the prodigies of our generation,” they said, “from all the streams,” sitting together, just like that.” Broadcasters did not rest until they actually thanked Netanyahu, Lapid and Bennett for their decree which brought this “unprecedented miracle.” Crowds congregated at the hall, Haredi paparazzi descended on the ultra-orthodox rabbis celebrities, and websites filled up with images of all the rabbis sitting around the giant table, some of whom would never approach one another on a normal day.

I have also wondered what would be the spiritual message that would engender the convergence of all of these Torah Sages. I believe in the Torah; in it I see the source of my values and the source of the values our society should hold on to. I look to the Torah for guidance during all of life’s big dilemmas that confront our nation and humanity as a whole. And there, the various “Torah sages” gather and disseminate their message to the People of Israel. Who knows, maybe their great [knowledge of] the Torah will allow them to come up with an idea that transcends the debate on ‘equality of burden’; perhaps they themselves will be able to look through the eyes of the nation’s leaders, and rise beyond the narrow perspective of the community of those who learn; perhaps the blasphemy in using the Torah as standing against the benefit of Israel in the face of an enemy hurts them, and they will return the discussion to the mutual reinforcement of those who are engaged in the sacred work, on both sides. And perhaps this gathering of the righteous will produce an exciting or demanding message about worshipping the Creator, or a message about how we can bring peace to the world and be a “light unto the nations.” And if all this is too demanding, I expect for the very least, that what they would be releasing at the end will be exemplary of intellectual honesty, words of peace and truth, such words that even anyone who disagrees with them will be able to respect, and even those who come from a different background will feel the need to answer and acknowledge their contents.


More about: Religion and State in Israel